هشدار اکید FDAدر مورد خطر بیماریهای کلیوی با مصرف داروهای مهار کننده های SGLT2

4 ژوئیه 2016- سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد خطر بروز آسیب حاد کلیوی با مصرف داروهای گروه مهار کننده های SGLT2:(Forxiga)dapagliflozinو canagliflozin (Invokana)هشدار داد. این گروه از داروها با مهار ناقلین مشترک گلوکز سدیم به کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با افزایش دفع گلوکز از ادرار کمک می کند.

بسته های جدید این داروها باید با بر چسب هشدار شدید در مورد خطرات آسیب های حاد کلیوی عرضه شوند، به همین دلیل از پزشکان و پرستاران درحال حاضر خواسته شده است تا به بررسی عوامل خطر ابتلا به آسیب حاد کلیوی قبل از تجویز این داروها از جمله نارسایی مزمن کلیوی، کاهش حجم خون و نارسایی احتقانی قلبی در بیماران بپردازند.

از متخصصان بهداشت و درمان خواسته شده است که در کنار تجویز داروهای دیورتیک، مهار کننده های ACE، بلاکرهای گیرنده ی آنژیوتانسین II  و یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را تجویز کنند. از مارس 2013 تا اکتبر 2015، صد و یک مورد ابتلا به آسیب حاد کلیوی تایید و توسط FDAگزارش شد.

73مورد از این گزارشات مربوط به مصرف کاناگلیفلوزین و 28 مورد به کاناگلیفلوزین و داپاگلیفلوزین بوده است. در مجموع 96 فرد در بیمارستان بستری و 4 مورد مرگ در میان افراد تحت درمان با دیالیز گزارش شد. حدود نیمی از موارد آسیب حاد کلیوی یک ماه پس ازمصرف این داروها اتفاق افتاده است.

 در دستورالعمل سازمان بهداشت و تعالی مراقبت انگلیس( NICE) آمده است که کاناگلیفلوزین و داپاگلیفلوزین نباید برای افرادی با عملکرد کلیوی پایین، تجویز شود و باید برعملکرد کلیوی بیمارانی که تحت این درمانها قرار می گیرند برای کاهش عوارض جانبی، نظارت شود.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jul/fda-adds-stronger-kidney-warnings-for-sglt2-inhibitor-drugs-93095976.html